Twitteren (1)

Wel eens een zwerm spreeuwen gehoord? Duizenden spreeuwen die zich zo rond augustus verzamelen in bomen en zich als een grote donkere wolk in de lucht bewegen. Waarom ze dat doen, is nog steeds niet begrepen, maar hun knetterhard gekwetter trekt zondermeer de aandacht. Een verklaring is dat spreeuwen bij elkaar komen in een soort volkstelling. Met hoeveel zijn ze en hoeveel eten is er in de omtrek beschikbaar. Een soort voedselconferentie dus.

Sinds een paar maanden kwetter ik mee, maar dan via Twitter. Niet voor niets is het logo van Twitter een vogel en ik moet zeggen: het is goed gevonden. Wat een gekwetter! In dit artikeltje geef ik op grond van mijn ervaringen een beschouwing van dit fenomeen. Daarvoor moeten we Twitter wel in de context van de mogelijkheden en de tijd bekijken.

Communicatie is een onmisbaar onderdeel van het leven. Zonder communicatie kun je niet overleven. Communicatiemiddelen zijn er dan ook genoeg en de rol van ICT in ons leven is niet meer weg te denken. TNT Post heette ooit PTT. Wie weet nog wat PPT betekende? Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Daarmee heb je in een notendop gekarakteriseerd welke vormen van communicatie er zijn, met alle variaties daarop. Geschreven berichten, korte berichten en gesproken berichten. De variatie wordt vooral bepaald door de (technische) mogelijkheden en vooral door de dimensie: online zijn.

Geschreven berichten Korte berichten Gesproken berichten
Brief Telegram, Telegraaf Radio
Fax Telex Telefoon
Krant TV, Radio
Mail SMS, chat Mobiele telefoon
Weblog Twitter Vod-/Podcast
(Digitale fotoalbums )

De tijd komt snel dichterbij dat ‘wel of niet online’ geen vraag meer is, omdat iedereen gewoon online is. Mobiel wel te verstaan. Een aantal jaar geleden is er door telecombedrijven verschrikkelijk veel geld betaald voor UMTS frequenties (3G, opvolger van de GSM die snel mobiel internet mogelijk maakt) en deze bedrijven staan aan het begin van de terugverdienperiode. Technische mogelijkheden worden geïntegreerd. Mijn mobiel is weer een ‘koelkast’ geworden doordat alle betaalbare mogelijkheden er in verwerkt zijn: telefoon, GPS, 3G, blue tooth en wireless lan, inclusief een besturingssysteem en een querty toetsenbord. Heel erg handig.

Online toepassingen waarbij een het mogelijk is informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze noemen we sociale media. Het kenmerk van sociale media is ‘volgen en gevolgd worden’ ofwel ‘zien en gezien worden’. Ook daarvoor zijn allerlei toepassingen bedacht, zoals bookmarks, RSS (feedreaders), maar ook profielsites als hyves, facebook en LinkedIn en digitale fotoalbums horen daarbij. Bij ‘sociaal’ draait het dus om interactie (communicatie), al dan niet in het openbaar.

De GPS technologie maakt het mogelijk dat je (en anderen!) overal weet waar je bent, waar je foto’s genomen zijn, en welke route je volgt. Verdwalen is voor dummy’s!

Twitter

Een van de nieuwste ontwikkelingen op het internet is Twitter. Twitter is een weblog van korte tekstberichten. Kort, omdat je maar ruimte hebt voor 140 tekens (vergelijk sms: 160 tekens); het wordt ook een microblog genoemd. Meer ruimte heb je ook niet nodig om de vraag te beantwoorden: “What are you doing?”; de vraag die heel de wereld op Twitter beantwoordt!

Je hebt een gratis account nodig via www.twitter.com. Twitterberichten zijn openbaar, tenzij de twitteraar heeft aangegeven dat de berichten alleen voor de ‘volgers’ zichtbaar zijn. Volgers zijn dus mensen die jouw twitterberichten lezen. Zelf kun je ook andere twitteraars volgen. Hoe meer volgers je hebt, hoe interessanter het natuurlijk wordt…

Van veel toepassingen moet je afwachten of het aanslaat. Twitter is een ‘blijvertje’ , dat uiteraard wel door ontwikkeld zal worden. Dat baseer ik op verschillende criteria: wie maakt er gebruik van? en zijn er andere partijen die toepassingen maken? In het geval van Twitter is dat zeker zo. Van diverse bekende personen, tot aan ministers en presidenten toe, is bekend dat ze twitteren. (Al denk ik dat Obama vooral laat twitteren, volgens mij heeft mocht ie niet eens een mobiel hebben :)). Hoe het ook zij, bekende twitterende personen trekken weer anderen aan, waardoor er een sneeuwbaleffect optreedt. Een kritische massa wordt bereikt. Een weblogbericht meldt dat Twitter op dit moment ongeveer 1 miljard dollar waard is en wordt al over een beursgang gesproken in de tweede helft van 2010.

Twitter is allereerst een internettoepassing, maar al snel verschijnen hulpprogramma’s (services) die het gebruik vergemakkelijken voor de mobiele telefoon of een uitbreiding geven, zoals het plaatsen van foto’s. Inmiddels zijn er honderden van die services bekend.

Twitter vult ook het gat op in de korte berichten in de tabel! (Wanneer komt het werkwoord ‘twitteren’ in de Van Dale?)

Met het toenemen van de gebruiksvriendelijkheid en de beschikbaarheid verandert ook de functie van korte berichten. Werden telegrammen vooral gebruikt om een korte boodschap over te brengen, bij sms en tweets (twitterberichtje) gaat het niet alleen om informatieverstrekking, maar meer en meer om korte berichten zonder veel informatieve waarde. Gekwetter dus.

www.twitter.com/

www.twitter.com/moolenbroek

Geef een reactie

Get Adobe Flash player