Kennisbank
Bijbelkennis

Donkere wolken

Blaas de bazuin in Sion,

sla alarm op Mijn heilige berg,

laat alle inwoners van het land sidderen,

want de dag van de HEERE komt, ja, is nabij!

Het is een dag van duisternis en donkerheid,

een dag van wolken, ja, donkere wolken.

Joël 2 : 1-2

Iedere maand wordt bij ons het luchtalarm getest. In vredestijd horen we het wel, maar is dit geluid niet alarmerend. Er is toch niets aan de hand? In het huidige Israël is dat wel anders. Als het luchtalarm gaat hebben kinderen in het zuiden van Israël 15 seconden de tijd om onder een tafeltje te duiken.

Onweerswolken kunnen ook heel dreigend zijn. Donkere wolken die zich samenpakken en waaruit de bliksem flitst en de regen neer gutst. Het wordt noodweer.

Zo spreekt de Bijbel ook over den dag van donkerheid. De zon is verdwenen achter donkere wolken (Joël 2:10). Is God dichtbij? Jazeker! Voor vriend en vijand. Het volk Israël is onder alle volken verspreid. Heel vaak zijn Jakobs kinderen vervolgd. Laatst nog tijdens de Tweede Wereldoorlog en ook vandaag de dag ben je als Jood niet veilig op deze wereld.

Maar er komt een dag waarop God de heidenvolken zal oordelen. Wat hebben jullie met mijn kinderen gedaan? (Joël 3:2). Dat is geen dag van vreugde, maar van benauwdheid. Voor Gods vijanden. Er zullen tekenen zijn in zon, maan en sterren, en mensen op de aarde zullen radeloos zijn, vanwege het natuurgeweld (Lukas 21:25-26). Zo erg is nog nooit geweest. En dan? Dan zullen zij de Mensenzoon zien komen in een wolk (Lukas 21:27).

Voor Zijn vrienden, voor Zijn volk is het echter een dag van verlossing. Daarom zegt de Heere Jezus ook: als je al deze dingen ziet gebeuren, kijk dan omhoog, want je verlossing is dichtbij (Lukas 21:28).

Jezus komt terug! En God zal vragen: wat heb jij met Mijn Zoon gedaan?