J. van Moolenbroek

laatst bijgewerkt:
dinsdag 30 maart 2004

 

 

Start
Kennis van ADHD
Het onderzoek
Het resultaat
Leerkracht Tips
Literatuur
Gastenboek

 

Deze website wordt niet actief bijgewerkt. Deze scriptie is in 1999 geschreven.

Begeleiding van jongeren met ADHD in het voortgezet onderwijs.


Image: Yan Nascimbene
Leraar zijn is een boeiend vak. Je gaat dagelijks met jongeren om en niet n is er hetzelfde.
Door het mentoraat over Willem-Jan ben ik betrokken geraakt bij de problematiek van een ADHD-jongere. Op aanraden van ouders ben ik me gaan inlezen over de diagnose ADHD. Daardoor leerde ik mijn mentorleerling beter begrijpen en begeleiden. Enkele verhelderende uitspraken zijn bijvoorbeeld: 'ADHD is het niet kunnen remmen van gedrag' en 'een ADHD-er leert niet van zijn fouten'.

Binnen de kaders van van het beroepsgericht afstuderen aan de Faculteit Educatieve Opleidingen van de Hogeschool van Utrecht (FEO-HvU) had ik de mogelijkheid om de begeleiding van jongeren met ADHD gestructureerd en gefundeerd aan te pakken.
Op mijn zoektocht naar informatie op internet is het me opgevallen dat er nog maar weinig bekend was over de begeleiding van jongeren met ADHD in het onderwijs (in Nederland). Terwijl juist de puberteit bij jongeren met ADHD een extra moeilijke fase is. Daarom heb ik mijn afstudeerscriptie omgewerkt naar deze website.

Samenvatting

In dit onderzoek werd een jongere met ADHD door een koppeling gedrag-schoolwerk-beloning meer structuur in hun schoolwerk geboden. Dit onderzoek vond plaats in de onderbouw havo tijdens het cursusjaar 1999-2000. Om de koppeling gedrag-schoolwerk-beloning tot stand te brengen, werd een 'PlussenSpaarPlan' ontwikkeld, naar het idee van prof. R.A. Barkley, deskundig op het gebied van ADHD. Daarbij ligt de nadruk op het belonen van positief gedrag. Gemaakt huiswerk en positief gedrag in de les worden beloond met een plus. Bij een afgesproken hoeveelheid plussen binnen een bepaalde tijd wordt door de ouders een afgesproken beloning gegeven. Negatief gedrag als eruit-sturen en spijbelen wordt op school bestraft. En leerling (mnl) met ADHD werkte geruime tijd met dit spaarplan. Er werd zicht verkregen op het effect van dit spaarplan door gestructureerde interviews met de betrokken leerling, zijn ouders, docenten, klasgenoten aan het einde van het schooljaar. Door allerlei complicaties in de loop van het school jaar geven de resultaten geen aanleiding tot het trekken van harde conclusies. Het lijkt erop dat een spaarplan, aangepast aan de omstandigheden van de school en de betrokken leerling, zeker structuur en houvast aan een leerling met ADHD biedt. Wel is duidelijk dat begeleiding behoorlijk intensief kan zijn. Dit onderzoek levert een aantal aandachtspunten die voor de begeleiding van een jongere met ADHD in het voortgezet onderwijs belangrijk zijn.

 

Start Inleiding Symptomen Oorzaken Overige Behandeling Onderwijs